» » آقای پزشکیان ماده 88 غده سرطانی ورزش است/ فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد

چند کلامی با رئیس جمهور منتخب پیرامون ورزش؛

آقای پزشکیان ماده 88 غده سرطانی ورزش است/ فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد

0
839
کد خبر: 2091
به گزارش پایگاه خبری ذره‌بین ورزش، روز 15 تیرماه 1403 اتفاق مبارکی برای مردم ایران رخ داد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم انتخاب شد، پزشکیان علاوه بر اینکه از تحصیلات و علم بالایی برخوردار است در آستانه هفتادمین بهار زندگی همچون یک ورزشکار حرفه‌ایی در سالن‌ها و زمین‌های چمن فوتبال وی را مشاهده می‌کنیم، بنده به عنوان یک خبرنگار ورزشی صحبت‌هایی با رئیس جمهور منتخب در این حوزه دارم.
ماده 88 ورزش همگانی را به سمت سقوط برده است
آقای پزشکیان، جامعه‌ایی سالم است که افراد آن سالم باشند، با ورزش کردن عموم این مهم به دست خواهد آمد و جامعه‌ایی سالم خواهیم داشت، ورزش عامل خودباوری، تقویت اراده، احساس موفقیت و شادابی است که باعث می‌شود هیجانات کاذب تخلیه گردد و افراد از گوشه‌گیری دور شوند، اما سئوال اینجاست آیا بستری را فراهم کرده‌ایم که افراد جامعه به سمت ورزش سوق پیدا کنند؟ عده‌ایی میانه خوبی با ورزش ندارند، اما آیا همه علاقمندان به ورزش توانستند که به فعالیت ورزشی دلخواه بپردازند؟ جواب سئوال خیر است چراکه بیش از 20 سال ماده قانونی به منظور واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی به تصویب رسید که آثار آن با گذشت زمان مشخص شده و به نوعی ورزش به ویژه حوزه همگانی را به سمت سقوط برده است.
 آقای پزشکیان ماده 88 غده سرطانی ورزش است/ فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد
اجرای ماده ۸۸ در طول سال‌های گذشته موافقان و مخالفان زیادی داشته، موافقان معتقدند این قانون می‌تواند کاهش تصدی‌گری، کاهش بار مالی و افزایش درآمدزایی دولت را به دنبال داشته باشد و از طرفی مخالفان این قانون که عموم آن مردم، جامعه ورزش و هیات‌های ورزشی هستند، معتقدند ماده ۸۸ مغایر با اصل سوم قانون اساسی است که ورزش رایگان را حق مردم می‌داند.
آقای پزشکیان یک خانواده چهار نفره اگر بخواهند فقط هفته‌ایی یکبار به استخر یا اماکن ورزشی دیگر بروند باید برای هر بار، حداقل یک میلیون تومان هزینه کنند، این مبالغ را تنها قشر متوسط به بالا می‌توانند پرداخت کنند و قشر ضعیف و کم برخودار جامعه عملا امکان ورزش رایگان را پیدا نخواهد کرد که این موضوع زمینه سوق یافتن آنها به سمت آسیب‌های اجتماعی را رقم خواهد زد.
افراد غیرورزشی دغدغه ورزش را ندارند
واگذاری اماکن ورزشی دولتی به افراد غیر ورزشی از دیگر مشکلاتی است که این ماده قانونی در سال‌های گذشته بوجود آورده است، هرچند که طبق قانون هیات‌های ورزشی هم می‌توانند در مزایده مربوط به واگذاری این اماکن شرکت کنند، اما باتوجه به اینکه رقم واگذارهای بالاست، هیات‌های ورزشی توان رقابت در این مزایده‌ها را ندارند و در نهایت غیرورزشی‌ها برنده این رقابت نابرابر می‌شوند. افراد غیرورزشی دغدغه ورزش را ندارند، در بحث حفظ و نگهداری این اماکن تلاش چندانی نمی‎کنند و تنها به فکر درآمد هستند.
حاصل اجرای این ماده، ورزش را به سمت نابودی کشانده، در این بین نه تنها مردم، بلکه هیات‌های ورزشی هم از ماده 88 آسیب‌های جدی دیده‌اند، چراکه برای گرفتن یک تایم جهت برگزاری تمرینات مدام باید از بخش خصوصی که در مزایده برنده شده‌اند، خواهش و تمنا کنند و یا اینکه هزینه‌های زیادی را به آنها بپردازند.
آقای پزشکیان، انتظار می‌رود زمانیکه بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زدید با همکاران خود و هم اندیشی با نمایندگان مجلس برای ماده ۸۸ یک چاره اندیشی انجام شود تا از نابودی ورزش به ویژه ورزش همگانی جلوگیری شود.
مدیریت اماکن ورزشی خیرساز به صورت هیئت امنایی
آقای پزشکیان، دومین موضوع مهم ورزش مربوط به پروژه‌های نیمه تمام در سطح کشور می‌باشد، خوشبختانه در چند سال اخیر در راستای تجهیز و تکمیل این اماکن ورزشی، خیرانی با عنوان خیران ورزشیار پای به میدان گذاشته‌اند و کمک حال دولت بوده‌اند، اما آنچه كه خيران ورزشیار از دولت و به ویژه وزارت ورزش و جوانان تقاضا دارند، بهره‌مندي از تشويق‌ها، معافيت‌هاي مالياتي و مدیریت اماکن ورزشی خیرساز به صورت هیئت امنایی است تا بهترین خدمات را با کمترین هزینه به علاقمندان ورزش ارائه دهند. آقای پزشکیان، این درخواست بسیار کمی است که این عزیزان دارند، مدیریت اماکن ورزشی بصورت هیئت امنایی باعث می‌شود اماکن ورزشی خیرساز از قالب ماده 88 خارج شوند و در مزایده قرار نگیرند. خارج شدن از قالب ماده 88 یعنی اینکه مستاجر مکان مورد نظر، مبلغ هنگفتی از علاقمندان به ورزش نمی‌گیرند و قشر متوسط و ضعیف جامعه هم به سمت ورزش سوق پیدا خواهند کرد، آقای رئیس جمهور این موضوع بسیار مهم است.
 آقای پزشکیان ماده 88 غده سرطانی ورزش است/ فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد
ساماندهی به حقوق و مزایای پرسنل زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان
یکی از موضوعات مهمی که باعث کاهش انگیزه و عدم تلاش کارکنان دولت به ویژه کارکنان زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان شده است، حقوق و مزایای ایشان می‌باشد که دریافتی آنها نسبت به دیگر کارکنان وزارت‌های دیگر بسیار پایین است، آقای پزشکیان بیشترین حقوقی که در ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها پرداخت می‌شود، شاید به 20 میلیون تومان هم نرسد اما در دیگر وزارت خانه‌ها این مبلغ حداقل دریافتی آنها می‌باشد. جالب اینجاست که در همین ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها، همه کارکنان یک نوع حقوق دریافت نمی‌کنند، تعدادی رسمی هستند، افرادی رسمی کارگری، برخی‌ها پیمانی، یک عده قراردادی و در آخر تعداد اندکی نیز به صورت هیاتی در ادارات کل مشغول فعالیت هستند، این 5 دسته بسیار متفاوت از هم حقوق دریافت می‌کنند و گروه آخر با دریافتی حداقل حقوق اداره کاری کلا امنیت شغلی ندارند!
آقای رئیس جمهور، با کمک نمایندگان مجلس یک سروسامانی به حق و حقوق کارکنان جامعه ورزش و جوانان دهید چراکه این وزارت و به تبع آن ادارات کل ورزش و جوانان سهم عمده‌ای در راستای سلامت جامعه دارند.
اصلاح و بازبینی آئین‌نامه انتخابات هیات‌های ورزشی
مورد دیگر که مربوط به وزیر ورزش و جوانان دولت چهاردهم می‌باشد، آئین‌نامه انتخابات هیات‌های ورزشی به دلیل وجود اشکالاتی در بندها و تبصره‌ها باید اصلاح و بازبینی شود. به طور مثال بر اساس آئین‌نامه سال 1401 کاندیدهای ریاست هیات، باید حداقل 5 سال سابقه مدیریت داشته باشند، سابقه 5 سال مدیریت خیلی خوب است، اما اگر این مدیر در ورزش نبوده و به واسطه این قانون پای به عرصه ورزش گذاشته، آیا موفق خواهد بود؟ آیا جامعه ورزش مورد نظر آسیب نمی‌بیند؟ تجربه در این دو سال نشان داده که ورزش با وجود روسای غیر ورزشی آسیب دیده و دیگران در راستای منافع خود به رئیس هیات مشاوره می‌دهند، شاهد بوده‌ایم که در برخی هیات‌ها، رئیس غیر ورزشی بوده که در این بین دیگر ارکان هیات که خود ورزشی نبوده‌اند، سوء استفاده کرده‌ و اقوام خود (جالب اینکه اقوام نیز ورزشی نیستند) را به بدنه هیات چسبانده‌اند، در این بین ورزشکاران، مربیان، داوران و پیشکسوتان خانه‌نشین و یا برای فعالیت ورزش موردنظر به استان‌های دیگر نقل مکان کرده‌اند. در مجموع آئین‌نامه انتخابات هیات‌های ورزشی نیاز به چکش کاری دارد.
 آقای پزشکیان ماده 88 غده سرطانی ورزش است/ فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد
فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد
آقای رئیس جمهور، شما خود یک فوتبالی هستید و از جنس ورزش؛ در دو دهه اخیر ورزشکاران دیگر رشته‌ها گله‌مند هستند که چرا فوتبال که در سطح بین‌المللی افتخار شاخصی ندارد تافته جدا بافته‌ایی است و بسیار مورد حمایت مسئولین به ویژه دولت می باشد! ورزشی‌ها و غیر فوتبالی‌ها از شما به عنوان رئیس جمهور انتظار دارند که با ابلاغ خود وزارت ورزش و جوانان را مجاب کنید که پاداش قهرمانان آسیایی، پاراآسیایی، جهانی، المپیک و پاراالمپیک سرموعد و به طور معقول که در شان این عزیزان باشد پرداخت شود.
آقای پزشکیان، شک نداشته باشید که جامعه ورزش حامی دولت خواهد بود و انتظار می‌رود دولت چهاردهم از نظر تأمین بودجه و منابع مالی بتواند با برنامه دقیق و طولانی مدت اقتصاد ورزش، حوزه قهرمانی و همگانی را متحول کند.
آقای رئیس جمهور، باید به ورزش به عنوان یک صنعت نگاه شود و بودجه‌ای که در سال‌های گذشته محقق نشده، باید از سوی جنابعالی به ورزش اختصاص پیدا کند.
آقای پزشکیان پیرامون ورزش صحبت‌ها بسیار است، اما همین جا کلام خود را به پایان می‌رسانم و در آخر باید بگویم فوتبال ما برای فرار از فساد؛ نیاز به VAR دارد، از طریق روابط دیپلماسی، مردم علاقمند به فوتبال از شما انتظار دارند که ایران از این تکنولوژی بهره ببرد.
تحلیل‌گر: پژمان سلطانی

گزارش تصویری

عناوین بیشتر

    ایران یک – قرقیزستان 0 / پیروزی شاگردان قلعه نویی در یک بازی ضعیف+تصاویر

    قهرمانی مازندران در لیگ برتر هندبال ساحلی

    پیگیری مرحله نهایی لیگ برتر هندبال ساحلی در اصفهان+تصاویر

    پایگاه خبری ذره‌بین ورزش در گروه C قرار گرفت

    مراسم تشییع مرحوم هوشنگ حریرچیان برگزار شد

    برپایی کمپ تمرینی استعدادهای برتر تنیس استان اصفهان